27 آوریل 2024 - 11:39

راهنمای سفر به سمرقند

20 فوریه 2024 - 15:50 dsfr.ir/mb1cs

راهنمای سفر به سمرقند
راهنمای سفر به سمرقند | Travel Guide To Samarkand
راهنمای مسافرتی به سمرقند | Travel Guide To Samarkand

در راهنمای سفر به سمرقند قصد دایم تا اطلاعاتی را در یک مطلب به طور جامع تهیه کنیم، ما را در سفر به ازبکستان همراهی کنید.

سمرقند شهری پر از افسانه ها و خیابان هایی است که داستان های زیادی برای گفتن دارند و هر ساله توریست های زیادی برای بازدید از آن ها راهی ازبکستان می شوند. سمرقند در بسیاری از کتاب ها و سفرنامه ها با القابی نظیر خوشید تابان کره زمین، رم مشرق زمین و گوهر گران بهای دنیای اسلام نیز خوانده می شود، همواره این شهر در بین هنردوستان و دانشمندان بسیار محبوب و مشهور بوده است. اما قبل از سفر به هر نقطه ای از جهان داشتن اطلاعات کافی درباره جاذبه هایی که در آن مقصد وجود دارد و همچنین چشم اندازی نسبت به رستوران ها و هتل ها و امکانات آن ها از جمله نیازهایی است که مسافران باید در اختیار داشته باشند.

در راهنمای سفر به سمرقند «دنیای سفر» قصد دارد تا این قبیل از اطلاعات را در یک مطلب به طور جامع تهیه کند، ما را در سفر به کشور ازبکستان همراهی کنید.

راهنمای مسافرتی به سمرقند | Travel Guide To Samarkand

اطلاعات کلی شهر سمرقند در ازبکستان

واحد پول: سم (Som)
پیش شماره: +۹۹۸
فرودگاه: فرودگاه سمرقند
شماره های اضطراری: پلیس: ۱۰۲ - آمبولانس: ۱۰۳ - آتش نشانی: ۱۰۱
اختلاف ساعت با ایران: ازبکستان یک ساعت و نیم از ایران جلوتر است.
زبان رسمی: ازبکی است و ۳۰ تا ۴۰ درصد آن ها، فارسی زبان (زبان تاجیکی) هستند.

آب و هوای سمرقند و بهترین زمان سفر | موقعیت جغرافیایی سمرقند

موقعیت جغرافیایی سمرقند

از لحاظ جغرافیایی شهر سمرقند در ۳۰۰ کیلومتری جنوب غربی شهر تاشکند قرار درارد و بعد از شهر بخارا یکی از آبادترین شهرهای ازبسکتان به شمار می رود. با توجه به آمار سرشماری که در سال ۲۰۱۵ در این شهر حدود ۵۰۴ هزار نفر می باشند.

آب و هوای سمرقند و بهترین زمان سفر

سمرقند با توجه به موقعیت جغرافیایی که دارد دارای آب و هوای نیمه خشک با تابستان های گرم و زمستان های بسیار سرد و مرطوب است. بین ماه های اردیبهشت تا دی بارش باران به صورت پراکنده در این شهر وجود دارد. به منظور سفر به این شهر بهترین زمان فصل بهار و پاییز است که در آن شرایط آب و هوایی بسیار مساعد است. در فصل پاییز می توانید با توجه به هوای عالی زمان زیادی را برای تماشای آثار باستانی اختصاص دهید و از سفرتان استفاده بهتری بکنید.

راهنمای مسافرتی به سمرقند | Travel Guide To Samarkand

هزینه اقامت در سمرقند

برای اقامت در شهر سمرقند هتل های زیادی وجود دارد که از ۵ ستاره با امکانات بالا تا هتل هایی با امکانات کمتر در رنج مواردی هستند که می توانید در این شهر انتخاب کنید. مسافرخانه های خوب و باکیفیتی هم در این شهر وجود دارد که می توانید برای اقامت آن ها را انتخاب بنمایید.

برای اقامت در اکثر نقاط جهان آژانس گردشگری الی گشت امکان رزرو هتل را برای شما عزیزان فراهم آورده است، همچنین شما می توانید قبل از رزرو با مشاوران این مجموعه که به طور ۲۴ ساعته آماده ارائه مشاوره هستند جهت انتخاب هتل مورد نظرتان مشورت نمایید. در ادامه راهنمای سفر به سمرقند همراه ما باشید.

هتل های سمرقند

Bibikhanum Hotel, Samarkand

هتل کاروانسرا | مسافرخانه بی بی

هتل پیشنهادی در راهنمای سفر به سمرقند، هتل کاروانسرا یا مسافرخانه بی بی است که در آن می توانید با فرهنگ و سنت ازبکی ها بیشتر آشنا شوید. این هتل بسیار آرام و دارای امکانات رفاهی مناسبی است. کارکنان هتل بسیار مهربان و خوش برخورد هستند و به زبان انگلیسی تسلط دارند. اگرچه اتاق های این هتل همگی کوچک هستند اما دارای شرایط اقامتی عالی هستند.

شماره تلفن: ۰۰۹۹۸۶۶۲۳۱۱۱۳۵
آدرس: Chorraha Str.، Samarqand، Uzbekistan

Hotel Latif Samarkand

هتل لطیف | Hotel Latif

هتل ۲ ستاره لطیف در شهر سمرقند، از لحاظ امکانات و شرایط اقامتی گزینه خوبی می تواند در سفرتان به این شهر باشد. فاصله این هتل تا فرودگاه تاشکند ۱۵ دقیقه است و تقریبا در مرکز شهر سمرقند واقع است.

شماره تلفن: ۰۰۹۹۸۶۶۲۳۷۵۰۳۴
آدرس: Каttа Kurgan St، Samarkand، Uzbekistan

 Comfort food, Uzbek style

هزینه خورد و خوراک در سمرقند

در ادامه راهنمای سفر به سمرقند به حدودی از قیمت غذا در این کشور بر اساس سایت Numbeo اشاره خواهیم کرد.

برای یک وعده غذا در یک رستوران ارزان قیمت باید هزینه ۴.۱۴ دلار را بپردازید.

برای صرف یک وعده غذای دونفره در یک رستوران متوسط باید ۱۵ دلار پرداخت کنید.

قیمت منوهای مک دونالد در سمرقند به نسبت ارزان تر است و مبلغ ۲.۵۰ دلار است.

برای تهیه آب معدنی ۰.۱۹ دلار و اگر بخواهید یک فنجان قهوه میل کنید باید بابت آن ۱ دلار بپردازید.

رستوران های سمرقند

Oasis Garden Restaurant Samarkand

باغ رستوران اوسیس | Oasis Garden Restaurant

رستوران پیشنهادی در راهنمای سفر به سمرقند، باغ رستوران آبادی است که یکی از رستوران های لوکس و گران شهر است که در آن باید مبلغ بالایی بابت غذا و سرویسی که به شما ارائه می شود بپردازید. کیفیت غذا و فضایی که در آن می خواهید غذایتان را میل کنید بسیار عالی است.

آدرس: Abdurahmon Jomiy ko’chasi، Samarqand، Uzbekistan

Karimbek Restaurant Samarkand

رستوران کریم بیک | Karimbek Restaurant

معروف ترین رستورانی که در شهر سمرقند وجود دارد و قیمت غذاهای آن هم مناسب است رستوران کریم بیک است. در این رستوران می توانید انواع غذاهای خاورمیانه را سفارش دهید و با بهترین طعم ممکن میل کنید. لازم به ذکر است که رستوران کریم بیک در بین توریست ها و همچنین ساکنین این شهر بسیار محبوب است. سعی کنید حتما کباب های این رستوران به خصوص شیشلیک های آن را میل کنید.

آدرس: Гагарин кўчаси، Samarqand، Uzbekistan

تاکسی در شهر سمرقند | Taxis & Shuttles in Samarkand

هزینه حمل و نقل در سمرقند

در شهر سمرقند شما انتخاب های چندانی برای سفرهای درون شهری ندارید و عموما باید با تاکسی یا پای پیاده به سمت مقاصدی که می خواهید بروید. در منطقه قدیمی شهر بسیاری از نقاط دیدنی در نزدیکی هم قرار دارند بنابراین نیازی نیست برای دیدن آنها تاکسی بگیرید. اگر قصد دارید به دیدن جاذبه های اطراف سمرقند بروید می توانید به تورهای محلی اتکا کنید.

با توجه به این که زبان اکثر مردم در این شهر فارسی است بنابراین نیازی به نگرانی بابت مقاصد خود نخواهید داشت.

هزینه تاکسی زمانی درون آن می نشینید ۰.۸۰ و به ازای هر یک کیلومتر ۰.۱۹ به مبلغ اضافه می گردد. اگر بخواهید تاکسی منتظر شما بماند ۲ دلار باید پرداخت نمایید.

هزینه یک لیتر بنزین در این شهر ۰.۴۴

جاذبه های گردشکری سمرقند

Afrasiab samarkand

موزه افراسیاب | Afrasiab

در شمالی شهر سمرقند موزه ای به نام افراسیاب واقع است که در اوایل قرن ۱۳ توسط مغول ها به نابودی رسید. تاریخ این موزه در سمرقند از توسعه شهری در زمان اسکندر است. در طول حفاری هایی که در سمرقند انجام شده آثاری که هر کدام متعلق به دوره های مختلف تاریخی هستند نیز کشف شده و در این موزه به رسم یادگار نگهداری می شود.

آدرس: Registon ko’chasi، Samarqand، Uzbekistan

Bibi Khanym Mosque Samarkand

مسجد بی بی خانم | Bibi Khanym Mosque

مسجدی به نام بی بی خانم در شهر سمرقند وجود دارد که بنابر افسانه هایی که دربار آن وجود دارد بسیار مورد توجه همگان قرار دارد. دستور ساخت این مسجد توسط بی بی خانم همسر تیمور لنگ داده به منظور بازگشت وی از هند داده شده بود. معمار این مسجد هنگام ساخت آن بی نهایت عاشق همسر تیمورلنگ می شود و اتمام کار را به تعویق می اندازد زمانی که تیمور لنگ از سفر هندش بازگشت و متوجه عشق معمار به همسرش شد دستور داد تا وی را اعدام کنند و حجاب را برای تمامی بانوان شهر اجبار نمود. امروز، مسجد بی بی خانم یکی از محبوب ترین مکان های بازدید شده توسط گردشگران است. دو سال پیش آن را تا حدودی بازسازی نیز کردند.

آدرس: Bibikhonim Str.، Samarqand، Uzbekistan

Registan Samarkand Uzbekistan

ریگستان | Registan

مجموعه ای به نام ریگستان در مرکز شهر سمرقند واقع شده است که شامل سه مدرسه به نام های الغ بیک، شیردار و طلاکاری است. این مجموعه شباهت بسیاری به میدان نقش جهان اصفهان در ایران دارد. اینطور که گفته شده در گذشته داخل این مکان رودی قرار داشته که تو مسیرهای خودش ریگ هایی به جا گذاشته که به همین دلیل به ریگستان شهرت یافته است. در سال ۱۹۲۵ میلادی در این میدان زنان و دختران چادرهای خودشان را به علامت اعتراض آتش زدند.

آدرس: Registon ko’chasi، Samarqand، Uzbekistan

Saint Daniel’s Tomb Uzbekistan

آرامگاه سنت دانیال | Saint Daniel’s Tomb

از دیگر جاذبه های سمرقند، آرامگاه سنت دانیال است که با ۵ گنبد بسیار مورد احترام مسلمانان، یهودیان و مسیحیان است. البته دانیال نبی را تنها مسیحیان پیامبر می دادند. این آرامگاه تنها جایی است که ادعا می کنند محل استقرار نهایی دانیال است. در شوش ایران آرامگاهی پذیرفته شده حتی زن و شوهری عراقی مدعی میشوند آرامگاه نهایی دانیال که حتی در کتاب مقدس دانیل در بابل هم نابرده شده آنجاست.

آدرس: Tashkent Rd، Samarkand، Uzbekistan

مدرسه طلاکاری | Tillya Kori Madrasah

مدرسه طلاکاری | Tillya Kori Madrasah

در بین ساله های ۱۶۴۷ تا ۱۶۶۰ مدرسه ای زیبا و طلاکاری شده به دستور حاکم شهر سمرقند ساخته شد و با آب طلا نیز تذهیب شد، از همین رو به آن لقب طلاکار را داده بودند. این بنا در ضلع شمالی میدان ریگستان قرار گرفته و از دو طبقه و ۸ غرفه تشکیل شده است. در سال ۱۲۳۴ زلزله در این شهر آمد و سبب شده تا ایوان ورودی به آن خراب شود ولی بعد از مدت ها مورد مرمت و بازسازی قرار گرفت. این بنا دارای یک گنبد فیروزه ای و زیر گنبد، کاشی کاری و گچ بری فراوونی به چشم می خورد. مدرسه طلاکاری به عنوان مسجد جامع و محل برپایی نماز جمعه مورد استفاده قرار می گرفته است.

آدرس: Tilla-kori madrasasi، Toshkent yo’li، Samarqand، Uzbekistan

مدرسه الغ بیگ | Ulugh Beg Madrasah

مدرسه الغ بیگ | Ulugh Beg Madrasah

دیگر مدرسه ای در این شهر وجود دارد و زمانی محلی برای تحصیل و در حال حاضر محلی برای بازدید و جاذبه ی گردشگری به شمار می رود مدرسه الغ بیگ است. این مدرسه در بین سال های ۱۴۱۷ تا ۱۴۲۰ توسط الغ بیگ ساخته شد. این مدرسه دارای ۵۰ حجره بوده و بیش از ۱۰۰ نفر طلبه، هم زمان در آن تحصیل می کردند. قدمت این مدرسه به نسبت دیگر مدارس سمرقند بیشتر است و طبقه فوقانی به دست برخی از حاکمان ازبک ویران شد اما بعد ها مجدداٌ مرمت گردید.

آدرس: Ulug’bek madrasasi، Registon ko’chasi، Samarqand، Uzbekistan

رصدخانه الغ بیگ | Ulugh Beg Observatory

رصدخانه الغ بیگ | Ulugh Beg Observatory

در شمال شهر تاریخی و دیدنی سمرقند رصدخانه ای به نام الغ بیگ ساخته شد که بر فراز تپه ای نه چندان مرتفع به نام چویان آتا واقع شده است. این بنا در سال ۱۴۲۰ میلادی به دستور الغ بیگ برای انجام امور نجوم ساخته شد، و محلی برای گردهم آیی بزرگترین و مشهور منجمین نظیر قاضی زاده رومی، جمشید غیاث الدین کاشانی و علی قوشچی بود. این رصدخانه که با ثبت ۱۰۱۸ ستاره در دنیا معروف شده توسط ویاتکین در آغاز قرن بیستم کشف شد. او طی حفاری هایش به ربع دایره بزرگی با شعاع ۴۰ متر رسید که امتداد آن دارای ارتفاع ۳۳ متری بود که از طریق آن، خورشید، ماه و سایر اجرام آسمانی دیگر رصد می شد.

آدرس: Toshkent yo’li، Samarqand، Uzbekistan

مدرسه شیردار | Sherdar Madrasa

مدرسه شیردار | Sherdar Madrasa

در طی سال های ۱۶۱۹ تا ۱۶۳۶ میلادی مدرسه شیردار روبروی مدرسه الغ بیگ ساخته شد و سازنده ی مدرسه ضخصی ایرانی به نام عبدالجبار بوده است. این مدرسه شباهت بسیاری به مسجد شیخ لطف الله اصفهان دارد. در بالای ایوان ورودی مدرسه نقاشی شیرهای در حال شکار آهو دیده می شود. بعد از قسمت ورودی در دو طرف، دو فضای بزرگ مخصوص نمازخانه و درس خانه قرار دارد و در دو طرف، دو گنبد ساقه دار با نقش خطوط کوفی دیده می شود. این مدرسه از دو طبقه، چهار ایوان و چهل و هشت غرفه تشکیل شده و در ابتدای قرن بیستم مورد بازسازی قرار گرفته است.

آدرس: Toshkent yo’li، Samarqand، Uzbekistan

مقبره خواجه عبد درون | Khodja Abdi Darun Shrine

مقبره خواجه عبد درون | Khodja Abdi Darun Shrine

مزار خواجه عبد درونی در جنوب عشرت خانه واقع شده. این درون و بیرون بر اساس موقعیت آرامگاه هایشان نسبت به قلعه قدیمی بخارا نام گذاری شده. این آرامگاه، شبیه بنای شاه زنده است که دارای یک راهروی باریک طولانی و یک محوطه شامل حوضی مستطیل شکل با مجموعه ای از حجره ها و مقبره ها در اطراف و انواع درختان چنار و سپیدار است. هم چنین یک مسجد با ایوانی که بر فراز ستون های چوبی ساده بنا شده هم در این محوطه قرار گرفته است. در نزدیکی مسجد، مناره کوچک آجری ساخته شده. در کل، این بنا از معماری متفاوتی نسبت به سایر بناهای سمرقند برخوردار است.

آدرس: Sadriddin Ayniy ko’chasi، Samarqand، Uzbekistan

سوغات سمرقند

در سفر به این شهر می توانید برای بستگان پسته، زیره و زعفران بیاورید. این موارد از بهترین سوغات سمرقند در ازبسکتان به شمار می روند.

بازار مرکزی سمرقند (خیوه) | Central Bazaar

بازار مرکزی | Central Bazaar

در این بازار می توانید هر آنچه که لازم دارید را تهیه کنید و سوغاتی هایی هم که در بالا به آن ها اشاره شد را برای عزیزانتان تهیه کنید.

آدرس: Imom Al-Bukhoriy Str.، Samarqand، Uzbekistan

سفارت ازبکستان در تهران

تلفن: ۲۲۸۳۲۰۷۱، ۲۲۲۹۹۷۸۰
آدرس: چهار راه فرمانیه، خیابان بوستان، کوچه نسترن، پلاک ۲۱

سفارت ایران در ازبکستان

تلفن: ۰۰۹۹۸۷۱۱۵۰۶۰۵۰، ۰۰۹۹۸۷۱۲۶۸۶۴۵۷، ۰۰۹۹۸۷۱۲۶۸۴۷۶۸
آدرس: ۲۰ Parkent ko’chasi, Тошкент, Uzbekistan

راهنمای مسافرتی به سمرقند | Travel Guide To Samarkand

اخذ ویزای ازبکستان

برای اخذ روادید ازبکستان حتما به برگه رزرو هتل نیاز دارید. بنابراین بهتر است قبل از هر چیزی به فکر رزرو آنلاین باشید. برای درخواست ویزای ازبکستان باید اصل پاسپورت، دو قطعه عکس سه در چهار و هزینه ویزا را همراه داشته باشید. سفارت ازبکستان در تهران خیابان فرمانیه واقع شده است و برای اخذ ویزا حضور فرد ضروری نیست. برای رسیدن به سمرقند می توانید از طریق پرواز ایران ایر به تاشکند و سپس از آنجا به سمرقند بروید یا با استفاده از خطوط هوایی ترکیبی آذربایجان، بلاروس، امارات و ترکیش با هواپیمایی ازبکستان به فرودگاه سمرقند برسید.

در همین راستا، رئیس انجمن دوستی ازبکستان و ایران از احتمال لغو ویزای ازبکستان برای شهروندان ایرانی خبر داد. ویزای ایران از ۱۵ بهمن ماه برای شهروندان ازبکستان یکطرفه لغو شده است.

1